Salgsbetingelser

  1. DIAPOL GRANITE OÜ GENERELLE SALGSBETINGELSER

    Gyldig fra 10.08.2018

    1.Bruk av generelle salgsbetingelser. Diapol Granite OÜ generelle salgsbetingelser (de generelle salgsbetingelsene) gjelder for alle salgstransaksjoner inngått mellom Diapol Granite OÜ (reg. kode 10613494) (Diapol) som leverandør og kunde (kunde), som innlemmer de generelle salgsbetingelsene (bl. a. salgstransaksjoner utført gjennom e-butikken). Generelle betingelser for salg sammen med et akseptert tilbud eller annen avtale (ved kjøp gjennom e-butikken gjør deg også kjent med bruksvilkårene for e-butikk), som henviser til de generelle salgsbetingelsene er omtalt som avtalen.

    2.Avtalens emne. Diapol skal selge visse produkter (produkter) og tilby relaterte tjenester til kunden i henhold til vilkårene som er avtalt i avtalen. Kunden skal betale for produkter og tjenester i henhold til vilkårene som er avtalt i avtalen.

    3.Bestillingsprosedyre. Kunden plasserer en prisforespørsel på produkter og tjenester som tilbys av Diapol i person, via nettsiden www.diapol.com eller via e-post (salg@diapol.no). Slike prisforespørsler skal ikke være bindene for partene.

    Etter å ha mottatt en prisforepørsel skal Diapol utstede et innledende pristilbud (pristilbud), som indikerer kostnaden av målingsarbeid, en innledende prisberegning på produktene og arbeid og andre relaterte tjenester. Det opprinnelige pristilbudet skal være gyldig i 3 måneder med mindre annet er angitt. Den endelige prisen på produktene, arbeid og relaterte tjenester kan endres av Diapol etter ferdigstillelse av målingsarbeid i det endelige pristilbudet (ordrebekreftelse). Det opprinnelige pristilbudet skal være bindende for partene med hensyn til målingsarbeid etter at kunden har akseptert det opprinnelige pristilbudet. Aksept av det opprinnelige pristilbudet danner ikke en bindende avtale med hensyn til produkter og relatert installasjonsarbeid, og kunden er ikke forpliktet til å akseptere det endelige pristilbudet.

    Etter aksept av det opprinnelige pristilbudet skal Diapol og kunden avtale en passende tid for Diapol og kunde for å gjennomføre målingsarbeidet på. Diapol utfører målingsarbeid innenfor ordinær arbeidstid, med mindre annet er særskilt avtalt med kunden.

    Etter fullføring av målingsarbeidet skal Diapol utstede en ordrebekreftelse, som angir det endelige pristilbudet for produktene, arbeid og relaterte tjenester. Bestillingen skal være gyldig i 3 måneder med mindre annet er angitt. Bestillingen skal være bindende for partene etter at kunden har returnert en signert kopi av bestillingen til Diapol eller på annen måte har akseptert den.

    Etter en særskilt avtale kan Diapol utstede en ordrebekreftelse, som baserer på tegninger or/eller dimensjoner fra kunde. I slike tilfeller skal Diapol ikke ha noe ansvar for egnetheten til og endelige dimensjoner av produktene.

    Dersom det viser seg under produksjon av benkeplaten at benkeplaten ikke kan fremstilles i henhold til tegninger utarbeidet av oppmåleren, forbeholder Diapol seg retten til å endre produksjonstegning. Endringer samordnes med kunden. Hvis den nye produksjonstegningen medfører endring av pris på arbeid eller produkter, forplikter kunden seg til å betale til Diapol for ytterligere kostander i henhold til prisendringen. Hvis den nye prisen er lavere enn oppgitt i ordrebekreftelsen, tilbakebetaler Diapol forskjellen til kunden.

    4.Produkt kvalitet. Diapol skal gjøre sitt beste for å sikre at de leverte produkter er fri for produksjons- og materialfeil. Kunden er inneforstått og godtar, med at siden Diapol bruker naturlige materialer, kan de leverte produktene variere med hensyn til tekstur, mønster, farge og behøver ikke være nøyaktig det samme som prøvene av de samme materialene. Partene er også enige om at naturlige materialer er særegne og det kan forekomme linjer, riper, ujevnheter, hakk og mindre hull som ligner på sprekker, mønster- og fargevariasjoner, misfarging, partikler som stammer fra andre bergarter. Slike særtrekk hos materiale anses ikke å være mangler.

    5.Toleranser. Følgende variasjoner i faktiske målinger av de leverte produktene er tillatt og skal ikke regnes som avvik på de leverte produktene: (i) de generelle målingene av benkeplaten opp til -2 mm; (ii) de generelle målingene av utskjæringen +/- 2 mm; (iii) tykkelsen av granitt- og marmorbenkeplate +/- 2 mm, tykkelsen av kvarts 30 mm benkeplate +/- 1,5 mm, tykkelsen av kvarts 12 og 20 mm benkeplate +/- 1 mm, tykkelsen av keramisk benkeplate + / – 2 mm; (iv) skjøt maks. 2 mm.

    6.Kundens forpliktelser.
    Før målingsarbeidet kan foretas, må kunden for egen kostnad forberede området som følger:
    -kjøkkenenheter må være trygt på plass og benkeplater fjernet. Ved særskilt avtale med Diapol kan det være mulig i noen tilfeller å måle opp uten å fjerne de eksisterende benkeplatene, men i slike tilfeller skal Diapol ikke ha noe ansvar for egenthet til og endelige dimensjoner av produkten, som skal erstatte den eksisterende benkeplaten;
    -ved innkjøp og installasjon av skap, møbler og støttekonstruksjoner, skal man ta hensyn til materialvekt til de bestilte produktene som følger: kvarts min 75 kg/m2, granitt og marmor minst 95 kg/m2, keramikk minst 25 kg/m2;
    -veggen bak benkeplaten skal være rett for installasjon av bakgrunnsplater; -vasker, blandebatterier, kokeplater, komfyrer må være frakoblet om nødvendig;
    -sørge for trygg og uhindret tilgang til stedet for målingsarbeid, fjern eventuelle gjenstander (hvis noe) som hindrer utføring av arbeid.

    Ved ordrebekreftelse må Kunden ha avgjort de spesifikke modeller av vasker, blandebatterier og komfyrer/kokeplater og gi de relevante spesifikasjoner (f.eks modell, målinger, annen teknisk informasjon som kreves av Diapol) til Diapol, samt sikre at disse blir levert før oppmåling. Hvis vask, blandebatteri og koketopp ikke er levert innen oppmåling, er kunden ansvarlig for nøyaktig produktinformasjon.

    Kjøkkenenhetene og komfyren må ikke flyttes eller endres etter måling.

    Før installasjonsarbeidet kan foretas må kunden for egen kostnad forberede installasjonsstedet som følger:
    -sikre at skap, møbler og støttestrukturer som kreves for installasjon av benkeplaten er i samme tilstand både under målings- og installasjonsarbeid – trygt installert, i vater og eventuelt tilstrekkelig støttet;

    -sikre at utsparinger i skap, møbler og støttestrukturer under benkeplaten som eventuelt er nødvendige for komfyr, vask osv. er ordentlig kuttet; -sikre at eksisterende benkeplate og oppkant eventuelt er fjernet;
    -sikre at gulvet på installasjonssted er dekket med et solid, sklisikkert materiale. Montørene til Diapol er forpliktet til å bruke vernestøvler som ellers kan skade gulvet;

    -sikre at vanntilkobling er stengt og elektriske koblinger er uten strøm; -sikre montørene trygg og uhindret tilgang til installasjonssted;
    -hvis avtalt på bestillingen er kunden ansvarlig for kran og/eller bærehjelp.

    Kunden er inneforstått med att Diapol ikke vil gjennomføre følgende arbeid:
    -fjerning og bruk av eksisterende benkeplate, unntatt der Diapol gjennomfører arbeid knyttet til eliminering av mangler som Diapol er ansvarlig for, med mindre annet er avtalt.

    -fuging i bakvegg;
    -installasjon av vindusbrett;
    -frakobling og tilkobling vann og elektriske systemer.

    Kunden er inneforstått med at målings- og installasjonsarbeid vil ta i gjennomsnitt minst 1-3 timer. Målingsarbeidere eller montører kan ta bilder av utført arbeid for senere kvalitetskontroll.

    Hvis kunden unnlater å forberede området for målings- eller installasjonsarbeid til avtalt tid, har Diapol rett til å fremlegge en ekstra faktura for yttreligere utgifter som Diapol har i sammenheng med forsinkelse av arbeid.

    Dersom kunden ikke ønsker å fortsette med bestillingen etter fullført oppmåling, er kunden likevel forpliktet til å betale til Diapol for oppmåling og annet allerede utført forarbeid.

    7.Leverings- og installasjonsarbeid. Diapol skal levere produktene og skal utføre installasjonsarbeidet til kunden i henhold til leveringsbetingelsene som er avtalt i ordrebekreftelsen. Det nøyaktige tidspunktet for utførelsen av installasjonsarbeidet skal avtales mellom Diapol og kunden. Diapol utfører installasjonsarbeid innenfor ordinær arbeidstid, med mindre annet er særskilt avtalt med kunden. Diapol har rett til å benytte underleverandører for utførelsen av måling og installasjonsarbeid.

    Umiddelbart etter ferdigstillelse av installasjonsarbeidet skal partene i fellesskap gjennomføre en inspeksjon av arbeidet og produkter og signere en overtakelsesrapport, som inneholder eventuelle feil og mangler som avdekkes. Slike feil skal rettes opp av Diapol innen rimelig tid. Kunden forplikter seg til å være til stede på tidspunktet for ferdigstillelse av installasjonsarbeid, som Diapol varsler kunden i rimelig tid på forhånd. Hvis kunden eller kundens representant unnlater å møte opp for inspeksjon og

    signering av overtakelsesrapport , har Diapol rett til å bruke tredje personer på kundens område som vitne om levering, og slike personer vil bli ansett som autoriserte representanter for kunden ved overtakelsen.

    Risikoen for tap og skade på produktene skal passere til kunden fra signering av overtakelsesrapport.

    Kunden er klar over at på grunn av tørkingen kan benkeplaten ikke brukes eller røres på minst 24 timer etter installasjon.

    8.Fakturering og betaling. Kunden forplikter seg til å betale Diapol for de avtalte målingsarbeidene (basert på det opprinnelige pristilbudet) og for produktene, installasjonsarbeid og relaterte tjenester (basert på det endelige pristilbudet) i samsvar med faktura utstedt av Diapol og de avtalte betalingsvilkårene.

    Med mindre partene har avtalt noe annet, skal Diapol utstede en forskuddsfaktura etter at bestillingen er akseptert av kunde, og kunden aksepterer at Diapol ikke har noen forpliktelse til å begynne utføringen av bestillingen før forskuddsbetalingen er mottatt.

    I tilfeller hvor avtalen er inngått på Internet/via e-post, er kunden klar over at det gjelder ingen angrerett for varer, som er laget på bestilling eller tydelig skreddersydd, som feks for produkter, som er produsert i henhold til spesifikke målinger utført hos kunde og etter anmodning fra kunden.

    I tilfeller hvor det er utstedt en forskuddsfaktura og kunden ikke betaler innen 30 dager, skal bestillingen automatisk kanselleres og dette gir Diapol rett til ensidig å avslutte avtalen.

    Kunden er klar over at målingene og materialene kan ikke endres etter produksjonsstart.

    Etter at produktene er produsert og før installasjonsarbeid, skal Diapol utstede en sluttfaktura til kunden. Diapol er ikke forpliktet til å utføre installasjonsarbeid før innbetaling for sluttfakturaen er mottatt. Hvis installasjonsarbeidet er utført av Diapol før full betaling av sluttfakturaen er mottatt, forfaller den endelige fakturaen til betaling (i) umiddelbart etter ferdigstillelse av installasjonsarbeid eller (ii) på forfallsdatoen på fakturaen (det som inntreffer først). Med mindre annet er angitt på fakturaen, skal standard betalingsfrist være tre virkedager fra installasjonsdato.

    Dersom kunden er forsinket med utbetalinger, har Diapol rett til å kreve en forsinkelsesrente på 0,02 % fra beløpet som ikke er betalt i rett tid for hver dag forsinkelsen varer, samt innkrevingskostnader av fakturaen.

    9.Garanti. Diapol gir ingen garanti for produktene og relaterte tjenester med mindre den relevante informasjonen er uttrykkelig beskrevet i beskrivelsen av produkter eller tjenester på Diapol Granite nettstedet. Til tross for tilstedeværelse eller fravær av garanti behandles alle kundeklager (se pkt 10).

    10. Forbrukerklager og tvisteløsning. Kunden har rett til å fremme forbrukerklager i forhold til produktene og relaterte tjenester via Diapol sine kontaktopplysninger som angitt nedenfor eller via nettstedet, nedenfor eller via nettstedet, som gir detaljert informasjon om prosedyrer for løsning av en klagesak. Diapol er forpliktet til å informere kunden om alternative løsninger i klagesak, og om oppgjørsfrister. Enhver tvist, konflikt eller krav som følge av eller i forbindelse med avtalen skal løses via forhandlinger. Dersom forhandlingene ikke fører til en tilfredsstillende resultat, blir tvisten avgjort i retten.

    11. Ansvar. Ansvaret til Diapol er begrenset til direkte økonomiske tap som følge av avtalebruddet. Det maksimale beløpet er begrenset til prisen på produktene hvor kravet oppsto. Under ingen omstendigheter skal Diapol være ansvarlig for tap av fortjeneste for kunden. Begrensningene og unntakene for ansvar fastsatt ovenfor gjelder ikke der slikt ansvar ikke kan fraskrives eller begrenses under gjeldende lov.

    12.Gjeldende lov. Lovene i Republikken Estland skal gjelde for gjennomføring og tolkning av avtalen. FNs konvensjon om kontrakter for internasjonalt salg av varer (CISG) gjelder ikke for denne avtalen.

    13. Personvernvilkår. Diapol behandler Kundens oppgitte personopplysninger i henhold til kravene i gjeldende lovgivning. Diapoli personvernvilkår er publisert, og finnes på nettstedet.

    Diapol Granite OÜ

    Adresse: Kasesalu 10, 76505 Saue, Estland E-post: salg@diapol.no

    www.diapol.com